Fonds 144 - Pedagógia Tanszék

Identity area

Reference code

HU SEK VIII.II.144

Title

Pedagógia Tanszék

Date(s)

  • 1984 - 2013 (Creation)

Level of description

Fonds

Extent and medium

0,36 ifm

Context area

Name of creator

(1971-)

Administrative history

Neveléstudományi Tanszék (1971-1993)
Pedagógia Tanszék (1993-2003, a Neveléstudományi Intézeten belül)
Pedagógiai Intézeti Tanszék (2003-2013, a Pedagógiai és Pszichológiai Intézeten belül)
Pedagógiai Intézet (2014-2017)
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pedagógiai és Pszichológiai Intézet (2018-)
A Pedagógiai Tanszék a Szombathelyi Tanítóképző Intézet Pedagógiai Szakcsoportjának utódjaként jött létre 1971-ben. A videotechnika és a zárt láncú televízió alkalmazása a tanárképzésben Magyarországon elsőként indult el a tanszéken Lux Ibolya és Horváth Rezsőné vezetésével. Az 1980-as évek végétől alternatív pedagógiákkal ismerkedhettek meg a hallgatók: Waldorf iskola, Freinet pedagógia, Szentlőrinci Iskolakísérlet, Zsolnai-féle Képességfejlesztő Iskola. A pedagógiai elméleti tárgyak rendezése érdekében integrált tárgyak (pl. nevelés elméleti) oktatását vezették be. Majd nagyobb hangsúlyt kapott a gyakorlati képzés. A tanszék oktatói dolgozták ki az „Egyéni pedagógiai, pszichológiai gyakorlatok” megfigyelési szempontjait, készítették fel a hallgatókat, ellenőrizték, értékelték munkáikat. Az 1980-as években részt vállalt a tanszék a burgenlandi magyartanárok képzésében, majd a svédországi tanárok továbbképzésében. Az oktatók folyamatosan képezték magukat. Munkáik szakmai kötetekben, szakfolyóiratokban jelentek meg: 1978-1986 között a Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményeiben, 1978-1998 között a Magunknak-magunkról köteteiben.

Forrás:
A szárnyas idő: 50 éves a felsőfokú képzés Szombathelyen. Szerk. biz. elnöke Stipkovits Ferenc. Sopron-Szombathely: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, 2010. 340 p.

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Az iratanyagot a Pedagógiai Intézet adta át a levéltárnak 2015-ben költözés miatt.

Content and structure area

Scope and content

A Fond a tanszék iktatott iratait-, levelezését, vegyes iratanyagát, megbízási szerződéseit, tantárgyi tematikáit tartalmazza.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

A Fond középszinten rendezett.

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Status

Level of detail

Dates of creation revision deletion

  1. március 31.

Language(s)

Script(s)

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places